Mam troje dzieci i dopiero z najmłodszą córeczką trafiłam do Instytutu. Bardzo żałuję, że wcześniej nie udało mi się znaleźć takiego miejsca. Niestety, w Irlandii, w której mieszkałam, znalazłam tylko tzw "mother & toddler groups" (czyli grupy dla mam i maluchów) ale brakowało im takiego zaplecza, jakie oferuje Instytut. Dla mnie równie ważne są zajęcia z innymi dziećmi i spotkania z innymi mamami, co kontakt z profesjonalistami pracującymi w Instytucie. Nie wszystkie problemy czy wątpliwości da się przedyskutować w grupie równie poszukujących i borykających się z innymi problemami mam. Wsparcie, które można uzyskać w IMD jest tak samo cenne jak panująca tam niemal rodzinna atmosfera.
O Instytucie dowiedzialam sie bedac jeszcze w ciazy. Na zajecia dotarlam jednak dopiero kiedy moj synek skonczyl rok.
Od pierwszego spotkania jestesmy zachwycenie tym miejscem. Dla mnie uczestniczenie z synem w bardzo ciekawych zajeciach jest jednoczesnie swietnym sposobem na "wyjscie z domu' i nawiazanie kontaktu z innymi mamami.
Dzieki cudownym Paniom prowadzacym, dzieci z przyjemnoscia oddaja sie tworczym zabawom, ucza sie przebywania w grupie, interakcji z innymi dziecmi i doroslymi. Spotkania Grupy Zabawowej , w ktorych uczestniczymy ucza mnie za kazdym razem czegos nowego o moim synku.
Majac za soba takie wlasnie pozytywne doswiadczenie w instytucie , wkrotce kontynuowac bedziemy zajecia w Grupie Dwulatkow, natomiast z moim drugim dzieckiem zapisze sie do Grupy Zabawowej kiedy bedzie mialo zaledwie kilka miesiecy!
Dziekuje wszystkim osobom tworzacym Instytut Malego Dziecka za pasje, z jaka tworza miejsce , w ktorym nasze Dzieci sa najwazniejsze!
Wtorkowy ranek jest inny niż wszystkie. Krzątamy się z Leośkiem jak zawsze – mleko, śniadanie, nocnik – ale żwawiej i weselej niż co dzień. – „Leoś! Dzisiaj jedziemy do Dzieci!” Leoś lubi Dzieci?” – „Lubi”- odpowiada mój półtoraroczny syn Leo.
No i jedziemy! Mamy spory kawałek, bo mieszkamy w Plewiskach, a owe „Dzieci” czyli Instytut Małego Dziecka, do którego chodzimy pobawić się w Grupie Zabawowej mieści się na Winogradach, niemniej warto. Warto, bo dzięki tym spotkaniom jestem szczęśliwsza, radośniejsza, bardziej zainspirowana dobrymi pomysłami i energią. Warto, bo widzę, że Leoś cieszy się na te spotkania, że dobrze się czuje buszując po sali w poszukiwaniu atrakcji, że uwielbia większość zabaw (może poza „Balonikiem”, który ignoruje ostentacyjnie, do czego ma pełne prawo Mój Mały Indywidualista), że uczy się konstruktywnych relacjach z innymi dziećmi i przez to rozwija jego inteligencja społeczna. Mamy oboje dużo frajdy z tych cotygodniowych spotkań z dziećmi i ich rodzicami. Czystej dziecięcej radości!
Nasza współpraca z Instytutem Małego Dziecka zaczęła się w 2002r. Braliśmy udział w długofalowym projekcie Przyjazne Przedszkole , który trwał do 2006r.W ramach projektu, dzięki profesjonalnie prowadzonym spotkaniom i warsztatom dla nauczycieli oraz dyrektorów, realizowane były działania , których celem stało się:
- stwarzanie optymalnych warunków do zaspokajania potrzeb emocjonalnych dzieci,
- tworzenie nowych form współpracy z rodzicami,
- wspieranie procesu adaptacji dzieci i ich rodzin /program adaptacyjny/,
- stymulowanie procesu uczenia się małych dzieci – wprowadzenie Metody Projektów,
- tworzenie kultury małych dzieci w środowisku lokalnym.
Współpraca z IMD zaowocowała bardzo dużymi zmianami w podejściu do dzieci, ich rodzin , do naszej pracy, do siebie nawzajem .
Praktyczne wykorzystanie wypracowanych przedsięwzięć przyczyniło się do podniesienia jakości pracy przedszkola w wielu obszarach:
- w pracy i relacji z dzieckiem :dzieci są spokojniejsze , szybciej się adaptują, są bardziej otwarte , kreatywne, samodzielne ,czują się bezpiecznie, mają poczucie, że ich potrzeby są rozpoznawane i uwzględniane , uczą się szanować potrzeby innych;
- współpracy z rodzicami: poprzez stwarzanie możliwości uczestnictwa w życiu przedszkolnym dzieci, wypracowaniu bogatej i ciekawej oferty form komunikacji, rodzice stają się partnerami w procesie wychowania i współgospodarzami przedszkola;
- w rozwoju kompetencji , wiedzy i świadomości pedagogicznej nauczycieli : zespół pedagogiczny posiadł umiejętność planowania swoich działań, nastawionych na osiąganie określonych celów , wzajemnej współpracy, burzenia pewnych stereotypów w myśleniu i działaniu , wzbogacił swoją wiedzę. Udział w projekcie rozbudził refleksyjność nauczycieli, gotowość i otwartość na zmiany, co wymiernie przełożyło się na rozwój kreatywności w pracy z dziećmi. Dał poczuć smak sukcesu zawodowego.
- współpracy zespołu pedagogicznego i obsługowego: nastąpił wzrost zrozumienia i akceptacji potrzeb małego dziecka, a działania tych dwóch grup zawodowych stały się bardziej spójne.
W ramach projektu Przyjazne Przedszkole mogłyśmy wymieniać doświadczenia nie tylko z placówkami polskimi , ale również niemieckimi, uczyć się od najlepszych , czego przykładem może być udział w szkoleniu prowadzonym przez Lilian Katz – twórczynię Metody Projektów.
Dla mnie współpraca z IMD i udział w organizowanych przedsięwzięciach stały się bardzo ciekawą i zaskakującą podróżą do świata dziecka.
Wpłynęły na mój osobisty rozwój nie tylko zawodowy, ale również osobowościowy. Dzięki przemyślanym, popartym profesjonalną wiedzą , działaniom pracowników Instytutu oraz własnej pracy, udało mi się przełamać nie jeden zakorzeniony stereotyp. Pozwoliło to na zaplanowanie i wprowadzanie wielu zmian, a tym samym na kreowanie w swoim środowisku nowej jakości .
Przedszkole, dzięki temu osiągnęło większy prestiż w lokalnym środowisku, sympatię i zainteresowanie potencjalnych klientów.
Trudno by nam było bez podbudowy teoretycznej, właściwego ukierunkowania i praktycznego wsparcia ze strony IMD dokonać zmian oraz zastosować tak wiele nowatorskich, skutecznych rozwiązań w pracy z dziećmi i dorosłymi.
Nasze Przedszkole nr 36 w Poznaniu współpracuje z Instytutem Małego Dziecka im. A. Lindgren (dawniej Stowarzyszenie „Pracownia Działań Twórczych”) już ponad siedmiu lat, od lutego 2002 roku.
Razem tworzyliśmy Koncepcje Pedagogiczną Przedszkola nr 36, która funkcjonuje do dziś. Raz do roku skupia ona cały nasz zespół dając okazję do refleksji na temat naszych rocznych dokonań, wyciągnięcia wspólnych, ważnych dla wszystkich wniosków i ustalenia dalszych kierunków w pracy z małym dzieckiem.
Cały nasz zespół nauczycielski pracował w projektach szkoleniowych „Przyjazne Przedszkole” i „Przyjazne Przedszkole2”. Dzięki nim dostrzegłyśmy i doceniłyśmy znaczenie pracy z małym dzieckiem w obszarze emocjonalnym i społecznym. Zdobyłyśmy wiedzę opartą o najnowsze światowe trendy w dziedzinie edukacji małego dziecka. Pozyskałyśmy nowe umiejętności nawiązywania konstruktywnych kontaktów z rodzicami opartych na wzajemnym szacunku, kontaktów o partnerskim, równorzędnym charakterze.
Dzięki współpracy z IMD nauczyłyśmy się patrzeć z perspektywy małego dziecka, jego potrzeb i możliwości, nauczyłyśmy się pedagogicznie uzasadniać swoje działania.
Jako dyrektor przedszkola mogłam uczestniczyć w dwóch ważnych, cennych projektach szkoleniowych zorganizowanych i prowadzonych przez specjalistów z IMD. Były to „Projekt Tęcza” i projekt „Koncepcja Zarządzania Przedszkolem”. Oba projekty miały dla mnie ogromne znaczenie dając mi wsparcie teoretyczne i praktyczne w dziedzinie zarządzania placówką oświatową.
Współpraca z IMD jest najcenniejszą przygodą mojego zawodowego życia. Ciesze się, że mogłam „czerpać garściami” wiedzę i umiejętności od prawdziwych fachowców, specjalistów, którzy wyprzedzili zmiany zachodzące dopiero teraz w oświacie i edukacji.
Instytut to pasja połączona z profesjonalizmem.